2009. okt. 20.

Jótanács "J"-től

NO RISK, NO FUN

MORE RISK, MORE FUN!

EXTREME RISK, NEVER FUN!


Fly with pleasure, not with fear - stay on the safe side!

2009. okt. 12.

Jótanács "J"-től

Ha kezdő pilóta vagy és nem reagálod túl a csukásokat, akkor jól repülsz!
Ha haladó pilóta vagy és nem kapsz csukást, akkor jól repülsz!
Ha gyakorlott pilóta vagy és nem kapsz csukást, akkor nem használtad ki az ernyőben rejlő lehetőségeket!

2009. szept. 15.

Jótanács Jérome Canaud-tól

Ha már megtanultad hogyan kell fületcsukni vagy b-stall-t húzni a magasságvesztéshez, akkor könnyen hibát követhetsz el a döntéshozatalban leszálláskor. Inkább tervezz előre úgy hogy a leszálláskor ne kelljen használnod ezeket a megtanult manővereket és csak akkor használd, ha muszáj.

2009. aug. 30.

Jótanács "J"-től

A jól sikerült repülés olyan mint egy balettelőadás. Csak akkor sikerülhet,ha jól reagálsz a körülötted zajló változásokra. Ennek az első-LEGFONTOSABB- eleme a reális helyzetértékelés.
Gyakorold ezt, és ellenőrizd magad a környezeted reakcióiból és a történtek feldolgozásával!

2009. aug. 19.

Jótanács Jérome Canaud-tól:

Légy kíváncsi és fedezz fel új helyeket. Emlékezz hogy minden feltétel más és más a különböző helyeken, szóval informálódj és haladj óvatosan az új területen. Nagymértékben fejleszti a repülési tudásodat az új helyekre való utazás. Ugyan azon a helyen való repülés minden nap nem szolgálja a dinamikus fejlődést.

2009. jún. 16.

Jótanács "J"-től

Ha nem veszítesz a magasságodból, már termikben vagy! Érdemes elidőznöd ott egy kicsit, hátha jobban beindul.

2009. jún. 10.

Jó tanács Matt Gerdes-től:




Helyzeti tudatosság a válasz.


Legyél hyper-figyelemmel magadra, a körülményekre, más pilótákra, az irányításodra, a terep tisztaságára (leszálló), és az időjárásra mielőtt, mialatt és miután repülsz.

2009. jún. 5.

Jótanács "J"-től

Ha repülés közben vészesen alacsonyra kerülsz, menj följebb és rögtön jobb lesz a helyzet.

2009. ápr. 30.

Jótanács

When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.
/Amikor egyszer megízlelted a repülést, örökké úgy fogsz a földön járni, hogy szemedet az ég felé fordítod, mert ott voltál, és mindig oda vágysz vissza./
— Leonardo da Vinci

2009. ápr. 15.

Jó tanács Ralf Reiter-től

Kutyázás! Nem gyakorolhatod eleget. Amelyik pilóta tudja hogy kezelje az ernyőjét sík terepen (kutyázás), tökéletesebben tud repülni. Gyakorlolj kifordulva, és megtanulod hogyan tartsd a szárnyat tökéletesen a fejed fölött anélkül hogy néznéd.

2009. ápr. 3.

Jótanács "J"-től

A repülés harmónia. A harmóniát alkotó elemek tökéletesen illeszkednek egymáshoz.
A szelet megváltoztatni nem tudod. Akkor most mi lesz?

2009. márc. 23.

Jó tanács Jérome Canaud-tól

Egy pilóta bármilyen ügyes mindig tanul valami újat és fejleszti a repülős tudását. Újra átnézi és tanulja a siklóernyőzés elméletét és gyakorlatát minden szezonban. A tudás odakinn van, tőled függ hogy megtaláld.

2009. márc. 12.

Jótanács "J"-től

Nem muszáj mindenre magadnak rájönni! A tanulás könnyebb, gyorsabb, eredményesebb út!
http://vimeo.com/2088310

2009. márc. 4.

2009. febr. 18.

Jó tanács Jocky Sanderson-tól

"Sokkal többet hozhatsz ki a repülésedből ha egy biztonságosabb ernyővel repülsz a lehetőségei 100%-át kihasználva, mintha egy nagyobb teljesítményű ernyővel repülsz annak csak a 60%-át kihasználva."

2009. febr. 11.

Jó tanács Dav Dagault-tól

A repülésnek örömnek és csak örömnek kellene lennie. Élvezz minden repülést amit csinálsz és ez legyen a motivációd ebben a sportban.
"A repülési körülmények nagyon erősnek tűnnek ma! Nos, holnap is nap van, és nekem lesz lehetőségem megpróbálni akkor!"
"Hűvösnek fogok tűnni egy "halálosztó" gépen amelyik 8,5-öt siklik és amelyiknek csak az 50% át tudom kihasználni, vagy egy kellemes szárnyal repülök 8,4 siklással hogy kihasználhassam a 100%-át?"
(Dav Dagault)

2009. jan. 19.

"B" vizsga előadások 2009

Januártól újra indulnak a szerdai előadások siklórepülők számára. Az előadássorozat a "B" vizsga teljes tanagyagát magában foglalja.Helye az MRSz oktatóterme (Budapest, XIII. kerület Dagály utca 11. II. emelet – bejárat a Jakab József utcai telephely kapu felől).Este 7 órakor kezdünk és alkalmanként egy 2-szer 50 perces témát tervezünk feldolgozni. Reméljük, hogy a képzés minden résztvevő számára hasznos és élvezetes lesz. Az előadások mindenki számára nyíltak és díjmentesek. Szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt!

Március 11. _____9. A jogszabályok útvesztőiben
Március 18. ____10. Közlekedés a levegőben siklórepülővel
Március 25. ____11. Siklórepülés és természetvédelem
Április 1. ______12. Meteorológiai alapok
Április 8. ______13. Olvassuk a felhők üzeneteit
Április 15. _____14. Termikfogás és távrepülés
Április 22. _____15. A repülés pszichológiája
Április 29. _____16. Versenyzés, versenytaktika

2008. dec. 16.

ASE Etikai kódex


Az
Amatõr Siklórepülõ Egyesület
szakmai-etikai szabályzata








Az
Amatõr Siklórepülõ Egyesületet
alapítói azzal a szándékkal vezérelve
hozták létre, hogy a benne szövetkezett
siklórepülõk számára a meglévõ
lehetõségek megtartása mellett törekedjenek
legális repülési lehetõségeik
bõvítésére, valamint a siklórepüléssel
kapcsolatos szakmai és érdekvédelmi
képviseletre, illetve tagjai tájékoztatásának
biztosítására.





1.
Az Egyesület Alapszabályában rögzített
célokkal összhangban tagjaitól megköveteli,
hogy a repülésekkel kapcsolatos szabályokat,
rendeleteket és törvényeket tiszteletben tartsák.
Ezen túlmenõen az Egyesület elvárja
tagjaitól az etikus magatartást, amelynek alapja a
repülõtársadalom összefogása, egymás
tiszteletben tartása, mások érdekei ellen, vagy
mások hátrányára végzett
repülések, vagy repüléssel kapcsolatos
tevékenységek kizárása.





2.
A szakmai és etikai szabályok gyakran
elválaszthatatlanok egymástól. Ezért az
üzemeltetési szabályok betartását
fegyelmi és etikai követelményként
kezeljük. Minden tagunk ismerje meg a hatályos
Légiközlekedési Törvény és a
végrehajtására kiadott kormányrendeletet
és miniszteri rendeletek rá vonatkozó tartalmát.





3.
Az egyesületünkben repülõ tevékenységet
folytatókkal kapcsolatos szabályok képzettségüktõl
függõen jogosultságukra, felelõsségükre
és viselkedésükre vonatkoznak. Ezért
tagjainktól megköveteljük, hogy ismerjék a
rájuk vonatkozó képzési tematikákat
és üzemeltetési elõírásokat.





A
NÖVENDÉKEK jogosult oktató irányítása
mellett képzés alatt állnak, a szabályozás
alapján a hatóság által jóváhagyott
tematika alapján. A növendékek felelõsek
azért, hogy a képzési tervben meghatározott
feladatokat oktatóik utasításai szerint
végezzék, személyi okmányaikat
(startkönyv, vagy növendék munkafüzet) elõírás
szerint vezessék, egészségileg a repülési
feladatra alkalmasak legyenek, a képzést csak a
nyilvántartásba bejelentett, azonosító
jellel bíró, alkalmas légijármûvel
végezzék. Egyesületünk a növendékek
felelõsségét a törvényben
meghatározottaktól árnyaltabban fogja fel és
az egyesületünkhöz tartozó oktatóját
teszi felelõssé növendékei
szabálytalanságaiért, amennyiben a fentiektõl
eltérõ szabályszegés állapítható
meg.





A
PILÓTÁK azok a személyek, akik képzettségük
és gyakorlottságuk alapján alkalmasak önálló
repüléseik megszervezésére és
légijármûvük önálló
üzemeltetésére. Felelõsek személyi
okmányuk (startkönyv) elõírás
szerint vezetéséért, a repülési
feladatra való alkalmasságukért és azért,
hogy repülést csak a nyilvántartásba
bejelentett, azonosító jellel bíró,
alkalmas légijármûvel végezzenek. Teljes
felelõsséggel tartoznak a repüléseik
szabályosságáért és a
környezetükben repülõk szabálytalanságainak
szóvá tételéért. Kötelesek a
bajba jutott siklórepülõ társaikat akár
saját repüléseik megszakításával
is segíteni, szélsõséges helyzetekben
nekik segélyt, ha szükséges, elsõsegélyt
nyújtani.





Az
OKTATÓK képzettségük és vizsgájuk
alapján érvényes oktatói jogosítással
rendelkeznek. Kötelességük növendékeiket
a tematika útmutatásai alapján oktatni.
Egyesületünkben az oktatók felelõsséggel
tartoznak növendékeik ismereteiért és
jogszerû tevékenységéért. Felelõsek
az általuk adott jogosítások érvényességéért
és a nyilvántartásba való bekerüléséért.





Az
egyesület szakosztályaiban a SZAKMAI VEZETÕK
felelõsek az irányításuk alá
tartozó növendékek és pilóták
és siklószárnyaik üzemeltetésének
biztonságos szervezéséért, tagjaik etikus
magatartásra való neveléséért, a
szakosztály érdekeinek az egyesületi és az
általános repülõs érdekrendszerébe
történõ illesztéséért.





4.
Az egyesület a tagjai által üzemeltetett
lajstromozásra nem kötelezett légijármûvek
felügyeletével is foglalkozik. A légijármûvekre
az alábbi szempontok szerint adunk ki nyilvántartási
jelet.





A
légijármûvet az illetékes mûszaki
vezetõ a légiüzemeltetési utasítások
alapján megvizsgálja és kategóriába
sorolja.





Az
üzemeltetõje, vagy tulajdonosa rendelkezzen a légijármû
kézikönyvével, ennek hiányában
jóváhagyási dokumentációra
hivatkozó okmánnyal, légijármû
törzskönyvvel, és érvényes
légialkalmassági kártyával, motoros
légijármû esetében üzemi naplóval
is.





A
légijármû fenti okmányokba bejegyzett
azonosító jele a szárnyon elõírás
szerint megtalálható legyen.





Ezeket
a légijármûveket az egyesületen keresztül
az MRSZ nyilvántartásába fel kell venni.





A
légijármû üzemeltetõi felelõsek
a légijármû kategóriára jellemzõ
alkalmasságáért, és azért, hogy a
légijármû vezetését csak olyan
pilótának adhatják át, akik megfelelnek
az ezen szakmai-etikai szabályzatban foglaltaknak, függetlenül
attól, hogy tagjai-e az Egyesületnek, vagy nem.





5.
A repülési területek és a légtér
használatának szabályai alapján az
Egyesület tagjai alapvetõen legális és
engedélyezett területeket és légtereket
kívánnak használni. A területek legális
használata érdekében tiszteletben tartjuk a
természet és környezetvédelmi érdekeket
az egyetemes környezetvédelmi elvek alapján.
Tiszteletben tartjuk továbbá a tulajdonosi jogot mind a
start-, mind a leszállóhelyek tekintetében.
Meggyõzõdésünk, hogy légijármûveinkkel
a természetben kárt nem okozunk, így a szakmai
szabályok teljesülése és a repülési
területek gazdáival, illetve a környezetvédelem
és a természetvédelem szervezeteivel
kialakítandó jó kapcsolat érdekében
pilótáink mindent elkövetnek, hogy a területek
felmérésével bemutassák: a legcsekélyebb
terhelést okozzuk a terület használata során.





Az
esetlegesen okozott kárt meg kell téríteni. A
terület tulajdonosának és a környezetvédelmi
felelõs szerv igényeinek a felszálló
helyek használata során, amennyire az emberileg és
etikailag lehetséges, meg kívánunk felelni.





A
területek és a légtér használata
során betartjuk a közlekedési szabályokat
és az alábbi starthely és leszállóhely
használati szabályokat.





Néhány
intelem etikai felfogásunk bemutatására:





A
starthelyek használata során, azért, hogy
mindenki elférjen, senki se legyen a másik útjában
és még egy kis figyelmességet is tanúsítsunk
pilótatársaink iránt, tartsd be az alábbi
elveket:





1.
Ha az idõjárás vagy a hely képzettségedet
meghaladja, ne nyiss, ne teríts ki. Lehetõleg
tájékozódj a többiek képzettségérõl,
köszönj, ha új vagy, mutatkozz be.





2.
A starton más elé ne állj, a start lejtõjén
ne nyiss, ne teríts a startvonal elé. Lehetõleg
még a segítõket, vagy a nézõket is
utasítsd olyan helyre, ahol nem akadályoznak.





3.
Hagyj szabadon egy folyosót, a startra kimenni szándékozóknak.
A távrepülõket részesítsd elõnyben!





4.
Startra csak becsatolt hevederrel, sisakban, mûködõ
magasságmérõvel állj.





5.
Hagyd szabadon a starthelyet, oda csak akkor lépj be, akkor
teríts, ha azonnal (kb. két percen belül) indulsz.
Ha megváltoztatod a döntésedet, lépj vissza
és add át a helyed.





6.
A starthelyre visszaszállással csak mások
veszélyeztetése és a fára szállás
kockázata nélkül, alkalmas idõben,
gyakorlott pilóta próbálkozhat!





7.
Start elõtt ellenõrizd, tiszta-e a légtér.
Ne csak elõre, felfelé is lásd szabad-e a pálya.





8.
Start után a levegõben ne a starthely elõtt
manõverezz, ha a starthelyen bárki startra készül.





9.
Tartsd be a lejtõszabályt és a légtérhasználat
vonatkozó szabályait.





10.
Ha a lejtõ nem tart, idõben indulj el, hogy
biztonsággal elérd a kijelölt leszállót.





A
leszállómezõ kultúrált és
biztonságos használatának szabályai:





A
leszállóhely az a terület, ahová
biztonsággal behelyezkedhetsz és utána földet
érhetsz.





Ennek
egyik alapfeltétele, hogy a terület elég nagy és
a többi leszállt pilóta szabadon hagyja arra a
célra, hogy mások is odaszállhassanak. Tehát
a kiválasztott területrõl még a levegõben
fel kell tenni a kérdést:





Repülõtérre
szállok, vagy alkalmi leszállóhelyet találtam?





Az
alkalmi leszállóhely megközelítését
úgy kell végezni, a szakmai szabályokon túl,
hogy elképzelhetõ, hogy velem egy idõben más
is igénybe kívánja venni leszállás
céljára a területet. A legveszélyesebb
párosítás a siklóernyõ-sárkány
egyidejû behelyezkedése a különbözõ
sebességek, és az eltérõ siklópályák
miatt.





A
sárkány lehet, hogy messzebbrõl alacsonyabbról
siklik be, vagy õ nem látja a siklóernyõt
mert lejjebb van, vagy épp az ernyõs nem látja
õt, mert elõtte siklik be. A zavarás
elkerülésére mindig nézzünk alaposan
körül, hátra is, mert a behelyezkedés pályája
(jó esetben ez egy iskolakör) meglepõ
irányváltásokat tartogathat a mögöttünk
végsikló légijármû vezetõje
számára.





Ha
földet értél, gondolj arra, hogy épp
mögötted érkezik a társad, ezért
amilyen hamar lehet, ki kell vinned a felszerelésedet a
leszállásra alkalmas területrõl.





Hagyd
szabadon a leszállót!”





Ez
az elv érvényes minden helyzetben minden leszállt
légijármû számára. Mozgatni azonban
csak úgy szabad, ha meggyõzõdtél, hogy a
mozgás keltette rotorokkal nem okozol kellemetlen turbulenciát
a közvetlen utánad érkezõnek.





Nem
választhatsz leszállóhelyül kezdõpályát,
annak siklásra alkalmas szakaszát, mûvelt
területet, kerteket, vagy beépített területet.
Nem igazán nyerõ választás a tó, a
villanyvezetékekkel átszelt terület, vagy egy
ipartelep sem. De meglepetést tud okozni az a szántó
is, amelyet mezõ követ, a váltás gyakran
dob ki kellemetlen rázást elõidézõ
termiket, pont akkor, amikor lebegtetni készülsz. Az
elfakadó termik megszívja a talajt, hirtelen
megváltoztatja a légmozgás irányát
és a jótékony szembeszél gonosz rotorrá
változik.





Ha
ismeretlen terepen szállsz le, például
útvonalon, a leszállás helyén legyél
udvarias és érdeklõdj, leszállásoddal
nem okoztál-e kárt valamiben. A gõgös,
nagyképû pilótát sehol sem szeretik, és
Te ott a repülés egyik diplomatája vagy, ha
akarod, ha nem. Ha már a média nem teszi, legalább
mi hagyjunk pozitív képet magunk mögött.





Repülõtéren
a behelyezkedés vonalát a reptér szabályai
és az aktuális légiforgalom határozzák
meg. Tudod, hogy a mi méreteink mások. Más a
behelyezkedõ iskolakörünk, ha egyáltalán
felépítünk ilyet. Tilos átrepülni a
fel és leszállás vonalát, vagy elõtte
szállj le, vagy repülj át fölötte 300
méterrel (pont a reptér fölött nemigen
zavarsz ott senkit, kivéve, ha szeles csörlõüzem
van, de a starthely fölött akkor is biztonságos) és
helyezkedj be a reptéri iskolakör belsõ részén.
Ha beérkezés elõtt nem egyeztetsz, könnyen
a fejedre potyoghatnak az égbõl ejtõernyõsök.
Ezért a reptéri leszállást mindig
körültekintõen végezd, ha tervezed az
odarepülést, elõtte egyeztess!





Leszállás
után elõször is köszönj, mutatkozz be,
viselkedj szerényen és jó vendég módjára,
mert a Te viselkedésed alapján fogják az egész
sportot megítélni az ottani öreg pilóták.
A pilótatársadalom közösség, Te is a
tagja vagy annak a nagy családnak, amelynek testvérei
bár néha távoliak, mégis ugyanazt teszik:
megbabonázottan imádják a harmadik dimenziót.
Mindig van közös témánk: a Repülés
az.





Általában
senkinek se légy útjában, akkor sok segítõre
és társra találsz. Ha nincs szükséged
rájuk, Õk sem fogadnak be maguk közé igazi
pilótának. Pedig a leszállásra alkalmas
területeink és a reptereink érdekében jó
lenne együtt maradni.





Sok
sikert a repüléseidhez, találkozzunk valahol,
minél messzebb a felszállóhelytõl, és
beszélgessünk arról, milyen jó volt együtt
a levegõben, ne arról, ki milyen tökkelütött
volt, mert itt, meg ott zavart. Ebben segítsünk egymásnak
itt, ott, mindenütt.






Az alapelvünk: repülni és repülni
hagyni.



Itt van egy pár kép rólunk 2008-ból